Author Topic: [TIP] Jak prawidłowo holować auto?  (Read 1753 times)

Offline MESSIAH

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Posts: 187
    • View Profile
    • Don't let errors.win
  • Miejscowość: Gorlice
  • Specjalizacja: Komputery/Elektronika
[TIP] Jak prawidłowo holować auto?
« on: 16-04-2016, 01:29:54 »
Jak prawidłowo holować auto?
Holowanie samochodu. Czynność z którą każdy kierowca będzie miał prędzej czy później do czynienia. Z racji swojego charakteru, jest ona mało przyjemna. Dodatkowo, może się dla nas skończyć jeszcze mandatem, a wbrew pozorom jest o to bardzo łatwo. Sprawdź samemu czy kiedyś zdarzyło Ci się popełnić któryś z poniższych błędów.

NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY PODCZAS HOLOWANIA:
  • Włączanie świateł awaryjnych w holowanym samochodzie. Pojazd holowany nie może mieć włączonych świateł awaryjnych, ponieważ pojazd jadący za nim nie będzie miał informacji o planowanych manewrach.
  • Przekraczanie dozwolonej prędkości podczas holowania na drodze ekspresowej. Na drodze ekspresowej można holować pojazd, jednak dopuszczalna prędkość wynosi tam 60km/h.
  • Pojazd holujący w dzień przy dobrej widoczności ma włączone światła do jazdy dziennej. Podczas holowania pojazd holujący musi zawsze mieć włączone światła mijania.
  • Pojazd holowany ma włączone światła mijania. Pojazd holowany powinien mieć włączone światła pozycyjne (obowiązkowo w okresie niedostatecznej widoczności), a nie światła mijania. Światła mijania (które znajdują się z przodu pojazdu) służą do oświetlania drogi, a w tej sytuacji jest to niepotrzebne! Mogą natomiast oślepiać kierującego pojazdem holującym.
  • Holowanie na autostradzie. Na autostradzie można holować do najbliższego zjazdu, ale tylko pojazdem, który jest do tego przeznaczony (pomoc drogowa)!
  • Holowanie pojazdu z przyczepą. Można holować pojazd, który ma naczepę, nie przyczepę. Pojazd holowany może mieć naczepę, a holujący nie może mieć ani przyczepy ani naczepy.
  • Brak trójkąta ostrzegawczego lub umieszczanie go gdzie popadnie. Trójkąt ostrzegawczy powinien być umieszczony z tyłu po lewej stronie pojazdu holowanego.
  • Holowanie tyłem. Dobra, nie jest to może szczególnie popularny błąd, ale w zestawieniu musiał się znaleźć. Zresztą zobaczcie sami…
    You are not allowed to view links. Register or Login
Skoro już mamy wytknięte najpopularniejsze błędy, to krótka powtórka zasad bezpiecznego holowania.
Zasady holowania
Limity prędkości
30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem.

Światła
Holujący – zawsze włączone światła mijania.
Holowany – światła pozycyjne.

Kierowca
W pojeździe holowanym zawsze musi być kierujący z odpowiednimi uprawnieniami. Czyli musi mieć przy sobie również prawo jazdy. Wyjątkiem są specyficzne sposoby holowania o których dalej.

Bezpieczeństwo
Pojazd holowany jest tak połączony z pojazdem holującym, że wykluczone jest rozłączenie się samochodów.

Widoczność
Pojazd holowany musi posiadać z tyłu, po lewej stronie trójkąt ostrzegawczy. W okresie niedostatecznej widoczności musi mieć ponadto włączone światła pozycyjne. Alternatywą zamiast trójkąta są żółte sygnały błyskowe widoczne dla innych uczestników ruchu.

Sprawne hamulce
W pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy.

Bezpieczna odległość
Odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, i od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim. Przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej.
[img width=50%]http://pu.i.wp.pl/bloog/95413463/53623194/HOLOWANIE1_FV_big.jpg[/img]

Kiedy można holować bez kierowcy w pojeździe holowanym?
Tylko z wykorzystaniem urządzeń, na które najeżdża się przednimi kołami pojazdu holowanego (tak zwany „motyl”). Podczas holowania w taki sposób w pojeździe holowanym nie musi być kierowcy, nie musi być sprawny układ hamulcowy ani kierowniczy. Jednak w tym wypadku rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
You are not allowed to view links. Register or Login

Dwa mity na temat holowania
  • Pojazd holowany musi być lżejszy od pojazdu holującego – nie ma takiego przepisu. Jedynym ograniczeniem jest holowanie w sposób wykluczający konieczność kierowania pojazdem holowanym, wtedy rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
  • W pojeździe holowanym nie może siedzieć pasażer – nie ma przepisu zabraniającego holowania pojazdu z pasażerami na pokładzie :) Trudno wyobrazić sobie sytuację, gdzie pasażerowie (na dodatek z małymi dziećmi) zostają w środku nocy w szczerym polu…
« Last Edit: 16-04-2016, 01:44:26 by MESSIAH »
Life's a Bitch and I'm customer without wallet