collapse

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - MESSIAH

Strony: [1] 2 3 ... 12
2
Internet / Netflix Biblia ID – Wszystkie kategorie Netflix
« dnia: 1-09-2017, 00:41:15 »
Jedną z reklamacji, które często słyszymy od naszych użytkowników, jest to, że spędzają oni więcej czasu na szukaniu treści, a nie na jej oglądaniu. Ten szybki mały hack Netflix ma na celu pomóc rozwiązać ten problem.  Podczas gdy Netflix jest coraz lepszy w przewidywaniu tego, co chcesz oglądać, czasami trudno jest znaleźć konkretną kategorię.

Jak to działa? Używacie linku z Netflix:
http://www.netflix.com/browse/genre/WPISZNUMER

Wystarczy wpisać numer kategorii, którą chcesz wyświetlić.

Poniżej znajduje się lista wszystkich kategorii niszowych, które można znaleźć na netflixie. Nie przegap rozbudowanej listy z jeszcze większą liczbą kategorii i linków bezpośrednich.

Upewnij się, że zakładka w przeglądarce zostanie zaktualizowana po dodaniu nowych kategorii.

Uwaga redaktora: To działa dla KAŻDEGO regionu Netflix! Tutaj znajduje się również około 20.000 kodów gatunkowych Netflix, które mogą być ładowane w sekundę.

Akcja & Przygoda

1365 = Akcja & Przygoda
77232 = Azjatyckie Filmy Akcji
46576 = Klasyczna Akcja & Przygoda
43040 = Komedie Akcji
43048 = Thrillery Akcji
8985 = Sztuki Walki
2125 = Wojenne Akcja & Przygoda
7442 = Przygodowe
10118 = Komiksy and Superbohaterowie
7700 = Westerny
10702 = Szpiegowskie Akcja & Przygoda
9584 = Kryminalne Akcja & Przygoda
11828 = Zagraniczne Akcja & Przygoda

Anime

7424 = Anime
11881 = 18+ Animacje
2653 = Akcje Anime
9302 = Komedie Anime
452 = Dramaty Anime
3063 = Anime Oblicza
2729 = Anime Sci-Fi
10695 = Anime Horrory
11146 = Anime Fantasy
6721 = Anime Serie

Dokumenty

6839 = Documentaries
3652 = Biograficzne Dokumenty
9875 = Kryminalne Dokumenty
5161 = Zagraniczne Dokumenty
5349 = Historyczne Dokumenty
4006 = Wojenne Dokumenty
180 = Sportowe Dokumenty
90361 = Muzyczne & Koncertowe Dokumenty
1159 = Podróżnicze & Przygodowe Dokumenty
7018 = Polityczne Dokumenty
10005 = Religijne Dokumenty
2595 = Naukowe & Przyrodnicze Dokumenty
3675 = Społeczne & Kulturowe Dokumenty

Dramaty

3179 = Biograficzne Dramaty
29809 = Klasyczne Dramaty
528582748 = Sądowe Dramaty
6889 = Kryminalne Dramaty
4961 = Dramaty oparte na Książkach
3653 = Dramaty oparte na prawdziwym życiu
6384 = Wyciskacze Łez
2150 = Zagraniczne Dramaty
7243 = Sportowe Dramaty
500 = Gejowskie & Lesbijskie Dramaty
9299 = Młodzieżowe Dramaty
11 = Wojenne Dramaty
12123 = Okresy Czasu
6616 = Polityczne Dramaty
1255 = Romantyczne Dramaty
5012 = Biznesowe Dramaty
3947 = Społeczne Problemy Dramaty
26835 = Wiara & Duchowe
52804 = Wiara & Duchowe Filmy
2760 = Duchowe Dokumenty
751423 = Dziecięca Wiara & Duchowe
384 = Niepodległe Dramaty

Horrory

8195 = B-Horror Filmy
6895 = Oblicza Stworów
10944 = Kultowe Horror Filmy
45028 = Głęboki Ocean Horror Filmy
8654 = Zagraniczne Horror Filmy
89585 = Horror Komedie
947 = Potwory Filmy
8646 = Rzeźnicy i Seryjni mordercy Filmy
42023 = Supernaturalne Horror Filmy
52147 = Młodzieżowe Krzyki
75804 = Wampiry Horror Filmy
75930 = Wilkołaki Horror Filmy
75405 = Zombie Horror Filmy
6998 = Satanistyczne Opowieści
7077 = Niepodległe Filmy
11079 = Eksperymenty Filmy
11804 = Niepodległe Akcji & Przygodowe
3269 = Niepodległe Thrillery
9916 = Romantyczne Niepodległe Filmy

Klasyczne Filmy

31694 = Klasyczne Komedie
29809 = Klasyczne Dramaty
47147 = Klasyczne Sci-Fi & Fantasy
46588 = Klasyczne Thrillery
7687 = Filmy Noir
48744 = Klasyczne Wojenne Filmy
52858 = Epickie
32473 = Klasyczne Zagraniczne Filmy
53310 = Ciche Filmy
47465 = Klasyczne Westerny

Komedie

869 = Czarne Komedie
4426 = Zagraniczne Komedie
1402 = Late Night Komedie
26 = Szydokumenty
2700 = Polityczne Komedie
9702 = Screwball Komedie
5286 = Sportowe Komedie
11559 = Stand-up Komedie
3519 = Młodzieżowe Komedie
4922 = Satyry
5475 = Romantyczne Komedie
10256 = Slapstick Komedie
7627 = Kultowe Filmy
1252 = Kampingowe Filmy
9434 = Kultowe Komedie
4195 = Niepodległe Komedie

Muzyczne

52843 = Muzyczne dla Dzieci
1105 = Country & Western/Folk
10271 = Jazz & Easy Listening
10741 = Latino Muzyczne
9472 = Urban & Dance Koncerty
2856 = Światowa Muzyka Koncerty
3278 = Rock & Pop Koncerty
13335 = Musicale
32392 = Klasyczne Musicale
59433 = Disney Musicale
13573 = Biznesowe Musicale
55774 = Stage Musicale

Rodzinne & Dzieci

6796 = Filmy w wieku 0 do 2
6218 = Filmy w wieku 2 do 4
5455 = Filmy w wieku 5 do 7
561 = Filmy w wieku 8 do 10
6962 = Filmy w wieku 11 do 12
10659 = Edukacyjne dla Dzieci
67673 = Disney
10056 = Filmy oparte na książkach dla dzieci
51056 = Oblicza Rodziny
11177 = TV Cartoons
27346 = Dziecieca TV
52843 = Muzyczne dla Dzieci
5507 = Opowieści zwierząt

Romantyczne

502675 = Romantyczne Ulubione
36103 = Dziwne Romanse
9916 = Romantyczne Niepodległe Filmy
7153 = Romantyczne Zagraniczne Filmy
1255 = Romantyczne Dramaty
35800 = Piekne Romantyczne Filmy
31273 = Klasyczne Romanse Filmy
5475 = Romantyczne Komedie

Sci-Fi & Fantasy

1568 = Akcje Sci-Fi & Fantasy
3327 = Alien Sci-Fi
47147 = Klasyczne Sci-Fi & Fantasy
4734 = Kultowe Sci-Fi & Fantasy
9744 = Fantastyczne Filmy
6926 = Sci-Fi Przygodowe
3916 = Sci-Fi Dramaty
1694 = Sci-Fi Horror Filmy
11014 = Sci-Fi Thrillery
6485 = Zagraniczne Sci-Fi & Fantasy

Sportowe

5286 = Sportowe Komedie
180 = Sportowe Dokumenty
7243 = Sportowe Dramaty
12339 = Baseball Filmy
12803 = Football Filmy
12443 = Boxing Filmy
12549 = Soccer Filmy
6695 = Martial Arts, Boxing & Wrestling
12762 = Basketball Filmy
9327 = Sportowe & Fitness

Thrillery

43048 = Akcje Thrillery
46588 = Klasyczne Thrillery
10499 = Kryminalne Thrillery
10306 = Zagraniczne Thrillery
3269 = Niepodległe Thrillery
31851 = Gangsterskie Filmy
5505 = Psychologiczne Thrillery
10504 = Polityczne Thrillery
9994 = Zagadki
11014 = Sci-Fi Thrillery
9147 = Szpiegowskie Thrillery
972 = Piękne Thrillery
11140 = Supernatural Thrillery

TV Shows

52117 = Brytyjskie TV Shows
46553 = Klasyczne TV Shows
26146 = Kryminalne TV Shows
74652 = Kultowe TV Shows
72436 = Jedzenie & Podróżnicze TV
27346 = Dziecięca TV
67879 = Koreańskie TV Shows
4814 = Zagadki
25804 = Wojenne TV Shows
52780 = Naukowe & Przyrodnicze TV
10673 = TV Akcji & Przygodowe
10375 = TV Komedie
10105 = TV Dokumenty
11714 = TV Dramaty
83059 = TV Horror
4366 = TV Zagadki
1372 = TV Sci-Fi & Fantasy
9833 = Reality TV
60951 = Młodzieżowe TV Shows

Zagraniczne Filmy

29764 = Art House Filmy
11828 = Zagraniczne Action & Przygodowe
32473 = Klasyczne Zagraniczne Filmy
4426 = Zagraniczne Komedie
5161 = Zagraniczne Dokumenty
2150 = Zagraniczne Dramaty
8243 = Zagraniczne Gejowskie & Lesbijskie Filmy
8654 = Zagraniczne Horror Filmy
6485 = Zagraniczne Sci-Fi & Fantasy
10306 = Zagraniczne Thrillery
7153 = Romantyczne Zagraniczne Filmy
3761 = Afrykańskie Filmy
5230 = Australijskie Filmy
262 = Belgijskie Filmy
5685 = Koreańskie Filmy
1613 = Latynoamerykańskie Filmy
5875 = Bliski Wschód Filmy
63782 = Nowo Zelandzkie Filmy
11567 = Ruskie
9292 = Skandynawskie Filmy
9196 = Południowo-Wschodnia Azja Filmy
58741 = Hiszpańskie Filmy
61115 = Greckie Filmy
58886 = Niemieckie Filmy
58807 = Francuskie Filmy
5254 = Europa Wschodnia Filmy
10606 = Holenderskie Filmy
58750 = Irlandzkie Filmy
10398 = Japońskie Filmy
8221 = Włoskie Filmy
10463 = Indyjskie Filmy
3960 = Chińskie Filmy
10757 = Brytyjskie Filmy

3
Kodi / Zmiana języka w Kodi
« dnia: 17-04-2017, 00:20:25 »
Pierwszą rzeczą jaką należy zrobić po instalacji Kodi jest zmiana języka oraz regionu aplikacji.
Zmiana języka:
  • otwórz Kodi
  • wybierz System
    [img width=60%]https://trybi.pl/galeria/albums/userpics/10001/Pulpit.jpg[/img]
  • wybierz Interface settings
    [img width=60%]https://trybi.pl/galeria/albums/userpics/10001/System.jpg[/img]
  • wybierz Regional
    [img width=60%]https://trybi.pl/galeria/albums/userpics/10001/Interface.jpg[/img]
  • wybierz Language
    [img width=60%]https://trybi.pl/galeria/albums/userpics/10001/Language.jpg[/img]
  • zaznacz Polish
    [img width=60%]https://trybi.pl/galeria/albums/userpics/10001/Polish.jpg[/img]
Aplikacja automatycznie pobierze język polski oraz zmieni region na Polskę, czas na format 24h, oraz jednostki na zgodne z naszym regionem.

4
Internet / [TIP] Blokowannie licznika Czasu na http://kurnik.pl
« dnia: 25-07-2016, 23:25:21 »
Masz dość wkurzającego licznika na http://kurnik.pl który odlicza 20 sekund gdy blokujesz Reklamy? Przedstawiam Ci filtr mojego autorstwa który możesz dodać do swojego Blokera Reklam - np: AdBlockPlus lub uBlock Kliknij link  Sub i zatwierdź przyciskiem "OK" a następnie sprawdź wchodząc na stronę kurnika a zobaczysz iż licznik zniknął na zawsze. Masz pytania? Pisz śmiało chętnie odpowiem na Twoje zagadnienia.

5
Samochody / Uwaga na Klucz FORE FD-2600
« dnia: 17-05-2016, 20:40:45 »
Trafiłem na nierzetelnego sprzedawcę i chciałem rozreklamować klucz jak i podejście do klienta:

https://www.youtube.com/watch?v=kxf60wx3PIM

Cytat: mar111cin
Klucz FORE FD-2600 zakupiłem na allegro w firmie Kastor pneumatyka Brzesko podpisywanemu również jako sklep techniczny.

W celu wyeliminowania wąskich gardeł, podłączyłem klucz bezpośrednio do butli.
Niestety pierwsze próby działania skończyły się fiaskiem i został odesłany do sprzedawcy. Próbowałem wtedy działania z kluczem dynamometrycznym i nie dawał rady z odkręceniem śruby zakręconej na 140Nm. Śruby które sam zakręcił, również nie potrafi odkręcić. (na filmie raz mu się udało, taka mała złośliwość rzeczy martwych, wcześniej przed kręceniem filmu nie udało mu się to ani razu, a próbowałem kilkakrotnie)
Sprzedający twierdzi że mam za mały wąż, bo na 8mm to ten klucz nie pójdzie (wąż też u niego kupiłem i ma niby średnicę 10mm, czyli wniosek że zostałem oszukany również na wężu?)

Klucz nie osiąga nawet 1/5 swojej mocy, a podane w aukcji parametry są oderwane od rzeczywistości. Niestety, ale jak w aukcji było podane 680Nm, to chciałbym żeby ten klucz chociaż zbliżył się do tej wartości, baaa chociaż osiągnął ją w połowie, a nie w 1/5.

Sprzedawca za ten nowy klucz chce mi oddać 80% wartości!
cena jednej nasadki i przedłużki z tego zestawu wynosi prawie 40zł! (lepsza cena niż za honitona albo betę) na tyle sprzedający to wycenił i o tyle chciał mi obniżyć cenę klucza (kosztował 197zł) Klucza który był u mnie jeden dzień i okazał się być chłamem i odesłałem go natychmiast. Jak się dowiedziałem, to jedynym sposobem na sprawdzenie klucza, jest podłączenie do sprężarki i sprawdzenie czy się kręci - taki test sugeruje sprzedawca, użycie nasadek to już jest używanie klucza.

Cytat: mar111cin
To zdjęcie jak uszkodziłem nasadkę przysłane przez sprzedawce:


Link do aukcji : http://allegro.pl/show_item.php?item=6141515122
i kopia strony : http://i.imgur.com/n6WqMFf.jpg

Cytat: mar111cin
Dane techniczne tego klucza są wyssane z palca:
  • "Rozmiar trzpienia: 1/2"
  • Maksymalny moment obrotowy: 680 Nm
  • Obroty bez obciążenia: 7000 R.P.M
  • Zużycie powietrza: średnie 250 l/s (do odkręcenia kilku śrub wystarczy kompresor jedno tłokowy 50L o wydajności około 115 l/min )
  • Gwint przyłącza powietrza: 1/4" wewnętrzny
  • Optymalne ciśnienie powietrza: 5,88-7,84 bar
  • Waga: ~2,6 kg
  • Długość całkowita: 180mm"

Cytat: mar111cin
Następnie możemy poczytać o jego zaletach:
"Profesjonalnie wykonany klucz pneumatyczny firmy FORE o wysokiej sile - maksymalny moment obrotowy 680 Nm. idealnie nadaje się do samochodów osobowych, busów, do każdego warsztatu profesjonalnego i domowego. Dzięki precyzyjnemu wykonaniu oraz wykorzystaniu najlepszych materiałów klucz jest bardzo żywotny i odporny na uszkodzenia mechaniczne. Posiada 5-cio stopniową regulację obrotów oraz przełącznik kierunku obrotów. Rączka została pokryta gumą co pozwala na pewny chwyt bez obawy o wyślizgnięcie. Walizka jest bardzo trwała i posiada dobrze zaprojektowane zamknięcia.

FD-2600 wyposażony jest w podwójny udar, który jest niezbędny podczas pracy z przyrdzewiałymi i spieczonymi śrubami. Posiada dolny wydech powietrza, w rękojeści."

Niestety klucz nie jest ani odporny na zniszczenia mechaniczne, strach pomyśleć jakby miał się sprawdzić w pracy w warsztacie albo z busami, ani też nie jest przystosowany do pracy z "zapieczonymi śrubami" co stwierdził Pan Kastor w korespondencji mailowej, dostałem odpowiedź że mogę nim odkręcić co najwyżej kilka niezapieczonych śrub (kluczem pneumatycznym o momencie obrotowym 680Nm przypominam). Podawana butla 50L z kompresorem 115l/min też nie wystarcza - mój znacznie wydajniejszy nie wystarcza temu kluczowi co stwierdził sam sprzedawca Kastor, że mam za mały kompresor, niestety inaczej niż jest napisane w aukcji.... Mało tego, klucz zużywa więcej niż 250l/min - kompresor podający około 280l/min nie nadąża pompować butli podczas pracy klucza!

Sprzedający jest oderwany od rzeczywistości i nie potrafi wytłumaczyć własnego opisu aukcji, korespondencja mailowa to jest zbiór bredni.

Klucz reklamuję ponownie z tytułu niezgodności towaru z umową!

Całość zamieszczam też na wykopie, żeby trafiło do szerszego grona odbiorców, jak chcecie coś kupić w sklepie Kastor z miejscowości Brzesko, to radzę najpierw poczytać negatywne komentarze, doskonale opisują sprzedawcę.

Sprzedawca idzie mi na rękę proponując 80% zwrotu powołując się na to:

"Jeżeli Pan się nie zgadza z naszą decyzją to w pełni sprawny klucz możemy Panu odesłać.
Zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 poz. 827) jako przedsiębiorca możemy domagać się odszkodowania za zużycie zwracanego towaru.
Przepis art. 23 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta przewiduje bowiem, że „Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy”
Przepis ten precyzowany jest przez motyw 47 preambuły 2011/83/UE:
W celu stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towarów konsument powinien obchodzić się z towarami i sprawdzać je tylko w taki sam sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie.
Podsumowując każdy klient w naszym sklepie stacjonarnym nabywając klucz pneumatyczny ma możliwość podłączyć taki klucz do kompresora i sprawdzić go czy uruchamia się, jak działa zmiana obrotów, mocy itp. Nie ma możliwości testowania kluczy odkręcając koła. Zestaw, który Pan odesłał nosi ślady użytkowania na trzpieniu klucza do mocowania nasadek, nasadce rozmiar 19mm oraz na przedłużce. Niestety zestawu w takim stanie nie możemy przekazać do sprzedaży jako towar pełnowartościowy."

Jak widać Pan doskonale zna przepisy odnośnie zwrotów i już nie jednego klienta tym uraczył. (co widać w komentarzach na allegro).

6
Komputery / Phishing
« dnia: 24-04-2016, 13:03:36 »
Phishing czyli łowienie frajera!

Na dzień dzisiejszy wszystkie kierunki w których jest słowo klucz „bezpieczeństwo” przeżywają gigantyczne oblężenie. Każdy chce być ekspertem od bezpieczeństwa. Niestety rynek jest dosyć ograniczony. Nie każdy z nas znajdzie zatrudnienie w jednostkach państwowych albo służbach na „trzy litery”. Podejrzewam że większość znajdzie zatrudnienie w działach security prywatnych firm/korporacji. Dlatego będę często poruszał tematy które niekoniecznie są związane z bezpieczeństwem państwa ale na przykład firmy/pojedynczej osoby już tak.  Na pierwszy ogień jedno z najpopularniejszych oszustw internetowych, phishing.

Chyba każdy z nas korzysta z internetowych kont bankowych. Dokonywanie przelewów telefonicznie albo w placówkach bankowych jest nie tylko czasochłonne ale również znacznie bardziej kosztowne niż w przypadku użycia kont internetowych. Jednym z zagrożeń z jakim możemy się spotkać podczas użytkowania kont internetowych jest phising. Poniżej parę informacji na czym polega zjawisko phisingu i dlaczego jest tak dużym zagrożeniem.

Czym jest phishing?
Za wikipedią phishing to „wyłudzanie poufnych informacji osobistych (np. haseł lub szczegółów karty kredytowej) przez podszywanie się pod godną zaufania osobę lub instytucję, której te informacje są pilnie potrzebne”¹.

Ofiarami phisingu padają coraz częściej użytkownicy portali społecznościowych. Uzyskane dane wykorzystuje się na przykład do rozsyłania spamu i trojanów.

Do tej pory nie określono skąd pochodzi nazwa tego zjawiska. Pierwsze zjawisko phisingu miało miejsce w latach 90. Amerykańscy crackerzy (hakerzy dokonujący włamań w celu uzyskania korzyści materialnych)  starali się wykraść dane od jednego z głównych dostawców interetu w USA. Cracker podszywał się pod jednego z pracowników zespołu i starał się uzyskać hasła w celu „weryfikacji konta” lub „potwierdzenia informacji rachunku”. Kiedy phisher uzyskiwał  login oraz hasło do konta wykorzystywał profil użytkownika do nielegalnej działalności (dostęp do niejawnych informacji, spamming, dostęp do danych osobowych klientów itd.)

Gdzie możemy się z nim spotkać?
Obecnie, najczęstszym celem są witryny bankowe i aukcje internetowe.

Najczęściej wykorzystywanym sposobem jest rozsyłanie maili lub smsz informacją na temat nieaktywnego konta bądź dużej ilości prób zalogowania się i konieczności weryfikacji. W mail'u sms'ie znajduje się link do strony stworzonej przez phisera.
Nieco mnie j wyrafinowaną metodą jest tworzenie fałszywych strony pod adresami które mogą być łudząco podobne do zaufanych stron. Na przykład zamiast facebook.pl-fasebook.pl; amazon.com – amazom.com;p paypai.com -paypal.com itd.

Przykłady phishing'u można podawać bez końca gdyż każdego miesiąca pojawiają się nowe zawiadomienia o tej metodzie wyłudzania danych. Najbardziej popularne w ostatnim czasie to:
Te e-maile "od Poczty Polskiej" to oszustwo
Atak phishingowy na klientów PKO Banku Polskiego
Oszuści chcieli zarobić na Rodzinie 500+, wpadli w ręce policji

Jak się zabezpieczyć?
Na szczęście, w przeciwieństwie do większości innych działań hakerskich mamy tutaj duże pole do popisu. Sama metoda phisingu polega na oszukiwaniu naszego mózgu a nie systemu. Dlatego najlepszym zabezpieczeniem jest zdrowy rozsądek.
Warto też pamiętać o pewnych zasadach:
  • banki NIGDY nie proszą o dane dot loginu i hasła/haseł jednorazowych czy PINów/kodów CVV do kart. Taka informacja jest zawierana na stronach internetowych banków które udostępniają bankowość elektroniczną;
  • jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do tego czy mail lub SMS podchodzi z banku zadzwoń na infolinię i upewnij się;
  • aktualizuj swoją przeglądarkę, starsze wersje są bardzo podatne na błędy;
  • jeżeli masz najmniejsze wątpliwości co do autentyczności strony nie wpisuj swoich danych;
  • dobrym sposobem jest zmienianie hasła co 6 miesięcy;
  • jeśli otrzymamy SMS z danymi transakcji (tak jak w przypadku robienia zwykłego przelewu) oraz hasłem jednorazowym i nie robiliśmy żadnego transferu pieniędzy a co gorsza nie jesteśmy przy komputerze, natychmiast powinniśmy zawiadomić bank o nieautoryzowanym dostępie do naszego konta przez osoby trzecie ;

7
Survival miejski / [TIP] Spanie na lotnisku
« dnia: 20-04-2016, 05:26:23 »
Darmowe spanie na lotnisku - czy to legalne i bezpieczne?

Spanie na lotnisku może być bardziej komfortowe niż w hostelu. Masz tu dostęp do bezprzewodowego Internetu, czystych łazienek i automatów z gorącymi napojami, a nad Twoim bezpieczeństwem czuwa policja, ochrona i system kamer. Dowiedz się, jak w najprostszy sposób podreperować swój podróżniczy budżet i nocować na lotnisku.

Pierwsze, co musisz zrobić, to uwierzyć, że nocowanie na wielu lotniskach w Europie i na świecie jest możliwe i powszechnie wykorzystywane przez oszczędnych turystów. W niektórych portach lotniczych możesz spotkać prawdziwe rzesze ludzi, którzy rozkładają śpiwory na siedzeniach, koce na parapetach i karimaty na podłogach.

Oczywiście bardzo wiele zależy od tego, na którym lotnisku chcesz nocować. Zdarzają się i takie, które są zamykane na noc, bądź na których ochrona budzi zasypiających turystów „ze względów bezpieczeństwa”. Dlatego zanim zdecydujesz się na nocowanie na konkretnym terminalu, przeczytaj opinie o nim. W Internecie znajdziesz rozbudowane serwisy, w których ludzie tacy jak Ty opisują swoje doświadczenia.

Wpisz w wyszukiwarce „sleeping in airports” i dowiedz się, czy nocleg na „Twoim” lotnisku jest możliwy, czy siedzenia są wystarczająco wygodne, a służby sprzątające nie zachowują się za głośno. Pomyśl też nad dokładnym planem podróży – jeżeli lotnisko jest oddalone od centrum miasta, to czy opłaca się dojeżdżać do niego na nocleg?

Jeżeli na lotnisku znajdują się jedynie siedzenia oddzielone od siebie podłokietnikami, spanie na nich może być niewygodne. Dlatego warto zabrać ze sobą karimatę, która umożliwi nam komfortowy nocleg na podłodze. Jeśli nie możesz zabrać ze sobą karimaty, zastąp ją cienką folią, na której położysz ręcznik i ubrania. Ponieważ lotniska mogą być bardzo chłodne w nocy, miej ze sobą śpiwór. Jeżeli dopiero wylądowałeś na lotnisku, na którym od razu chcesz spędzić noc, pamiętaj, by przed ustawieniem budzika uwzględnić ewentualną różnicę czasu. Aby nie nudzić się przed zaśnięciem, zabierz odtwarzacz mp3, książki lub gazety.

Pomyśl o bezpieczeństwie. Najlepiej, jeżeli położysz się do snu w pobliżu innych podróżników i w zasięgu kamer monitoringu. Dokumenty, pieniądze i telefon komórkowy schowaj do wewnętrznej kieszeni spodni lub bluzy. Plecak z dobytkiem podłóż pod głowę lub nogi. Jeżeli lotnisko, na którym chcesz spać, jest popularne wśród oszczędnych turystów, bądź na nim wystarczająco wcześnie, by zająć dobre miejsce. Niektóre porty lotnicze są bardzo duże i warto dokładnie prześledzić ich zakamarki, zanim pogodzisz się z konieczności spania przy otwierających się co chwilę drzwiach automatycznych. Przede wszystkim pamiętaj jednak, by sprawdzić warunki zarówno w hali przylotów, jak i odlotów – te dwie części lotniska mogą się od siebie bardzo różnić!

Miej na uwadze, że obsługa zawsze może zwrócić Ci uwagę, że lotnisko to nie hotel. Dlatego staraj się nie przesadzać – nie przebieraj się w piżamę, nie łącz krzeseł w wygodne łóżko i nie piknikuj na środku hali. Zachowuj się tak, jakbyś był skazany na nocleg na lotnisku nie z własnej woli, ale np. dlatego, że Twoja odprawa zaczyna się wczesnym ranem lub spóźniłeś się na wieczorny lot. Nie fair wobec innych nocujących na lotnisku i wobec obsługi jest oczywiście również śmiecenie i głośne zachowywanie się.

8
Ciekawe pomysły / [TIP] Otwieranie zabezpieczonych drzwi
« dnia: 18-04-2016, 01:41:07 »
Jak otwierać zabezpieczone drzwi?
Istnieje wiele metod "włamywania" się do mieszkań lub domów nawet gdy posiadamy zabezpieczone drzwi odpowiednimi metodami to nie uchroni nas w 100% przed złodziejami. Jedne metody są łatwe i szybkie do zhackowania natomiast są też trudniejsze wymagające więcej czasu - lecz wszystko zależy od wyobraźni samego złodzieja jaką metodę wybierze. Przedstawiam listę najbardziej znanych metod hackowania zamkniętych drzwi:


9
Pierwsza pomoc / [TIP] Pies w nagrzanym aucie
« dnia: 17-04-2016, 23:04:16 »
Pies w aucie – wybijamy szybę! Dlaczego to nie jest takie proste?

Od kilku dni po sieci krąży odgrzany artykuł Gazety Wyborczej.GW przedstawia wywiad z panią adwokat, która uzasadnia, że za każdym razem kiedy widzimy zwierzę zamknięte w aucie podczas upału, możemy wybić szybę. Pozwolę sobie to nazwać delikatnie „nadmiernym uproszczeniem”. Bo owszem, szybę możemy wybić, ale właściciel może nas pozwać. Co najlepsze, możemy przegrać taki proces! Zresztą będzie najlepiej, jak przytoczę cytat:
Cytuj
Zgodnie z przepisami prawa karnego osoba, która dokonuje takiego czynu, nie popełnia przestępstwa (wybicie szyby kiedy podczas upału znajduje się tam zwierzę)
A w kolejnym fragmencie:
Cytuj
A co, jeśli pojawi się wściekły właściciel samochodu?

– Zarówno w przypadku, gdy właściciel złoży zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w postępowaniu karnym, jak i kiedy będzie dochodził odszkodowania w procesie cywilnym, nie ma zbyt wielkich szans na wygraną. Zarówno w postępowaniu karnym, jak i cywilnym takie działanie powinno zostać uznane za kontratyp, wyłączający odpowiedzialność osoby, która uszkodziła samochód w celu ratowania znajdującego się tam zwierzęcia.
Czyli całe cloue wywiadu:
  • „nie ma zbyt wielkich szans” (co nie znaczy że nie ma ich w ogóle!)
  • „działanie powinno”
Są to tylko prawne opinie. Jest to standardowa sytuacja typu „prawnik swoje, a sąd swoje”. Jak słusznie zauważył znajomy:
Cytuj
Nie trudno wyobrazić sobie sytuację kiedy bohatersko wybijamy szybę, ratujemy pupila a właściciel się zjawia i wrzeszczy jak najęty. Wzywa policję a ta, w zależności od kosztu szyby zatrzymuje nas jako sprawców przestępstwa. W końcu właściciel pupila powiedział, że wybijając szybę chcieliśmy zakosić mu radio i nawigacje, ale dzięki Bogu zostawił psa w samochodzie. W wersji bardziej optymistycznej sporządza wniosek o ukaranie do sądu. To sąd dopiero rozstrzygnie czy zaistniały przesłanki do zastosowania stanu wyższej konieczności…. no ewentualnie prokurator.
Dlatego radziłbym ogromną ostrożność przy podejmowaniu decyzji o wybiciu szyby w celu ratowania psa. W razie oskarżenia przez właściciela sąd musi mieć jasność, że Twoje działania były uzasadnione. Dlatego:

  • wezwij Policję – może być to dla Ciebie dużym wsparciem, a Twoje zgłoszenie zostanie nagrane
  • wszystkie działania podejmuj z 1-2 świadkami – w razie czego będą zeznawać na Twoją korzyść
  • postaraj się ustalić właściciela auta – jeżeli jest to przed hipermarketem zgłoś się do pracownika ochrony
  • szybę wybijaj tylko w ostateczności - kiedy pies zdradza oznaki wycieńczenia organizmu
  • postaraj się nagrać komórką działania związane z wybijaniem szyby i tym co się działo dalej – właściciel może Cię oskarżyć na przykład o kradzież

W gazetach, ze względu na ich charakter często przedstawia się informacje uproszczone albo niepełne. Dlatego postaraj się je zawsze zweryfikować. Bo to później Ty będziesz ciągany po sądach, a nie osoba która się wypowiadała w wywiadzie.

10
Jak napisać oświadczenie z kolizji albo wypadku?

Zdarzyć się może każdemu. Mała kolizja, „crash-test”, przerysowanie czyjegoś samochodu albo nadwyrężenie zderzaka. Taką sytuację można załatwić na dwa sposoby. Klasycznie – po złości, albo polubownie. Wychodzimy z założenia, że „drogówka” ma tyle roboty z poważnymi sprawami, że nie ma co ich ciągnąć do głupot. Poza tym przyjazd Policji wiąże się nie tylko ze straconym czasem, ale często również pieniędzmi. No bo skoro jest winny, to musi być i mandat. Dlatego jeżeli tylko mamy taką możliwość, warto wykorzystać instytucję „oświadczenie o przyznaniu się do winy”.

Zapewne co bardziej doświadczony kierowca już wyłapał błąd w tytule. Celowo i świadomie użyłem określenia „wypadek”, ponieważ wiele osób (błędnie) stosuje te dwa terminy wymiennie. Zgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym są dwa rodzaje wypadków. Z poszkodowanymi ludźmi i bez. Zwyczajowo i potocznie przyjęło się podział na wypadek i kolizję. Wypadek jest sytuacją, w której oprócz uszkodzenia mienia doszło również do obrażeń u ludzi. W przypadku kolizji doszło do uszkodzenia wyłącznie mienia. Z oczywistych względów możliwość wykorzystania krótkiej ścieżki, bez wzywania Policji, dotyczy tylko drugiej sytuacji.

Wracając do oświadczenia. Jesteś ofiarą drobnej stłuczki. Nie masz czasu żeby wzywać policję, a sprawca przyznaje się do winy. I co teraz?

Sprawdź, czy sprawca posiada dokumenty – dowód osobisty, prawo jazdy, dowód rejestracyjny z aktualnym badaniem technicznym i ważną polisę ubezpieczeniową. Jeżeli któryś z dokumentów jest nieważny/ wygląda wątpliwie, to bez żadnych oporów wzywaj Policję.

Zrób dokumentację zdjęciową – im więcej zdjęć, tym lepiej. Są to Twoje dowody, na których będziesz mógł w przyszłości oprzeć swoje roszczenia. Nawet jeżeli jesteś sprawcą kolizji, warto zrobić kilka(naście) swoich zdjęć. Jako tak zwany „dupochron”.

Uzyskaj oświadczenie o przyznaniu się do winy – w sieci jest dostępna ogromna ilość wzorów takich oświadczeń. Można sobie taki wzór ściągnąć na przykład stąd. Wystarczy taki wzór wydrukować i zabezpieczyć w samochodzie. Jednak z problemami jest tak, że pojawiają się kiedy są najmniej spodziewane. Może dojść do sytuacji, kiedy będziemy musieli sporządzić samodzielnie taką dokumentację z kawałka pisadła i czystego papieru. Dlatego warto wiedzieć, co w takim oświadczeniu musi się znajdować:
  • Imię i Nazwisko, PESEL i adres – zarówno sprawcy, jak i ofiary;
  • marka samochodu oraz numer rejestracyjny sprawcy i ofiary;
  • numer polisy ubezpieczeniowej sprawcy oraz nazwę jego ubezpieczyciela;
  • wyraźna i nie pozostawiająca wątpliwości informacja o winowajcy – dobrze jest użyć fraz „przyznaję się do spowodowania kolizji”; „poczuwam się do odpowiedzialności za…” itd.
  • opis sytuacji – co się stało, w jakich okolicznościach. Dobrze jest wykonać jakiś ogólny szkic sytuacyjny;
  • data oraz miejsce sporządzenia dokumentu;
  • czytelny podpis sprawcy
Zapamiętaj!

Im dokładniej opiszemy sytuację, i im więcej zrobimy zdjęć, tym łatwiej będzie nam się obronić w przypadku próby wyłudzenia/ zaniżenia wartości. Ważne jest, aby protokół sporządzał własnoręcznie sprawca zdarzenia. Utrudni to mu możliwość wykręcenia się od odpowiedzialności. Dobrym „backupem” są również świadkowie. Jeżeli mamy tylko taką możliwość, warto poprosić ich o podpis na oświadczeniu oraz o jakiś numer kontaktowy. Zwłaszcza gdyby w ubezpieczalni pojawiły się jakiekolwiek wątpliwości.

Im dokładniej opiszemy sytuację, i im więcej zrobimy zdjęć, tym łatwiej będzie nam się obronić w przypadku próby wyłudzenia/ zaniżenia wartości. Ważne jest, aby protokół sporządzał własnoręcznie sprawca zdarzenia. Utrudni to mu możliwość wykręcenia się od odpowiedzialności. Dobrym „backupem” są również świadkowie. Jeżeli mamy tylko taką możliwość, warto poprosić ich o podpis na oświadczeniu oraz o jakiś numer kontaktowy. Zwłaszcza gdyby w ubezpieczalni pojawiły się jakiekolwiek wątpliwości.

Coraz większa ilość ubezpieczycieli promuje dokument „wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym”. Wzór dostępny tutaj. Jednak może on pełnić tylko funkcję wspierającą, ponieważ – cytuję:
Cytuj
Dokument nie stanowi przyznania się do odpowiedzialności, lecz tylko do potwierdzenia tożsamości i faktów, co powinno przyśpieszyć likwidację roszczeń
Jak sami widzicie, w pisaniu oświadczeń po kolizji nie ma wielkiej filozofii. Jednak trzeba pamiętać o wszystkich szczegółach, aby zminimalizować ryzyko „przekrętu”. Jeżeli mamy wątpliwości dotyczące dokumentów sprawcy albo odpowiedzialności za kolizję, lepiej wezwać Policję. Mimo że będziemy musieli trochę poczekać, to lepiej stracić trochę czasu niż dużo pieniędzy.

11
Jak udzielić pierwszej pomocy leżącemu „menelowi”
Menel, żul, leżak, troll, misiek, gumiś, kloszard. Niezależnie jak nazwiemy ten problem. Ma on te same symptomy. Jest śmierdzący, jest zniszczony i jest pod wpływem najtańszych używek. Problem występuje często w pozycji horyzontalnej. Gdzieś leży, gdzieś śpi, gdzieś umiera.

No właśnie, niezależnie od naszych zapatrywań, taki problem może czasami wymagać pierwszej pomocy. No ale po co mam pomagać problemowi?

Cytuj
„Przecież sam się stoczył! To niech teraz weźmie odpowiedzialność za siebie!”
Problem to człowiek. Ma imię i nazwisko, ma (miał) rodzinę, swoje życie, przyjaciół i wrogów. Właśnie dlatego, powinniśmy mu udzielić pierwszej pomocy. Niestety, często wzniosłe ideały szybko bledną podczas konfrontacji z rzeczywistością. Lepiej niż większość czytelników wiem, jak trudno w kimś takim zobaczyć drugiego człowieka.

Dlatego są też dwa inne powody, dla których mimo wszystko nie powinniśmy przechodzić obojętnie:
  • Taki człowiek może się nagle obudzić z alkoholowego snu i chwiejnym krokiem wejść na jezdnię prosto pod samochód powodując wypadek. Wypadek, w którym poza nim ucierpią jeszcze inne osoby.
  • Mijasz obojętnie takiego człowieka, który leży na przystanku. Po godzinie wracasz tą samą trasą i widzisz, że w tym samym miejscu stoi Policja i Pogotowie. A w miejscu kloszarda czarny worek. I pojawia się cholernie nieprzyjemna i drażniąca myśl. „Czy byłoby inaczej, gdybym coś zrobił?
Jak udzielić pierwszej pomocy?

Zabezpiecz się
Niezależnie od narzuconego poziomu poprawności politycznej, dwie rzeczy dotyczące kloszardów się nie zmienią:
  • Śmierdzą
  • Budzą obrzydzenie
Dlatego zawsze się zabezpiecz. Załóż rękawiczki. Najlepsze będą winylowe lub nitrylowe (jeżeli ich nie nosisz ze sobą, to czas zacząć!), załóż torebkę foliową, cokolwiek co ochroni przed bezpośrednim kontaktem.

Sprawdź przytomność
Potrząśnij taką osobę intensywnie za ramię i głośno spytaj „halo, proszę Pana/Pani, coś się dzieje!”

NIGDY NIE BIJ takiej osoby (ani żadnej innej podczas sprawdzania przytomności).
Po pierwsze – taka osoba może zwyczajnie spać i wzbudzisz tylko agresję.
Po drugie – ktoś może to nagrać na video i za kilka minut staniesz się hejt gwiazdą YT.
Po trzecie – bicie w celu sprawdzenia przytomności nie ma medycznego uzasadnienia.

Jeżeli jest przytomny
Przez przytomny rozumiem, że reaguje w jakiś sposób na Twoje działania. Czy jest to bełkotliwy potok słów, czy zwykłe pojedyncze przekleństwa. Jest to pewien sukces. Żyje. Prawdopodobnie jest po spożyciu/po zażyciu i mu się trochę przysnęło. Jeżeli spotkałeś leżącego kloszarda na swojej drodze, to raczej nie jest to dla niego odpowiednie miejsce. Dlatego zgłoś jego obecność w pierwszej kolejności na numer Straży Miejskiej (w każdym mieście inny) albo na numer Policji. A Ci go odwiozą w odpowiednie miejsce.

Jeżeli nie jest przytomny
Poproś z tłumu kogoś do pomocy i sprawdź czy oddycha. Każdy czytelnik trybi.pl powinien wiedzieć, że oddech sprawdza się przez udrożnienie dróg oddechowych, przyłożenie ucha do ust poszkodowanego i zwrócenie uwagi na klatkę piersiową przez 10 sekund. Jeżeli ktoś tego nie wie, to powinien skorzystać z formularza kontaktowego i zaprosić nas do swojej firmy/organizacji na szkolenie z pierwszej pomocy. Takie jest postępowanie w przypadku zasłabnięcia albo osoby nieprzytomnej. Tyle, że następuje tutaj pewna komplikacja. Nie znam zbyt wielu osób które by potrafiły przełamać obrzydzenie i przyłożyć ucho w okolice ust kloszarda. Dlatego bądźmy realistami. Zwróć uwagę na ruchy klatki piersiowej. Jeżeli w ciągu 10 sekund zauważysz przynajmniej dwa ruchy klatki piersiowej wskazujące na oddech to uznaj, że osoba oddycha i zadzwoń na Pogotowie. Złóż zawiadomienie zgodnie ze schematem trzech pytań ratowniczych (pisałem o tym w artykule jak wzywać pogotowie). A samego poszkodowanego w miarę możliwości ułóż w pozycji bocznej bezpiecznej.


Jeżeli nie jest przytomny
Jeżeli w ciągu 10 sekund nie zauważyliście przynajmniej dwóch ruchów klatki piersiowej wezwij Pogotowie (zgodnie z podanym wcześniej schematem) i rozpocznij resuscytację. Ułóż ręce na środku mostka, i uciskaj na głębokość 5-6 cm przy wyprostowanych łokciach. Kąt między mostkiem poszkodowanego, a ramionami 90 stopni. RKO (resuscytacja krążeniowo-oddechowa) bez wdechów jest również bardzo skuteczna. Dlatego jeżeli ktoś nie ma maseczki to nawet bez wdechów warto wykonywać uciski. Aż do przyjazdu pogotowia. Co miejmy nadzieję, nastąpi jak najszybciej.

Nie ma co się oszukiwać. Nikt z nas nagle nie zacznie nagle nieść pomocy pomocy wszystkim napotkanym kloszardom. Ale byłoby fajnie, gdybyście raz na jakiś czas (szczególnie w zimie) nie przeszli obojętnie, tylko zareagowali. Nie trzeba nadludzkiego wysiłku aby uratować komuś życie.

*W tekście celowo unikam określenia „bezdomny”. Większość osób z tej kategorii z którymi miałem do czynienia posiadały stałe miejsce zamieszkania/ mieszkania socjalne.

12
Survival terenowy / [TIP] Bezpieczne zbieranie grzybów
« dnia: 17-04-2016, 00:17:01 »
Bezpieczne zbieranie grzybów

Za nami już pierwsze jesienne deszcze, a to oznacza rozpoczęcie sezonu na grzyby! Czyli również sezonu na skręcone kostki (plaga!), zaginięcia, pogryzienia przez kleszcze oraz grupowe zatrucia. Jak sprawić aby „jesienny sport narodowy Polaków” nie był sportem ekstremalnym? Wystarczy tylko działać „z głową” i poznać kilka zasad.

Przygotuj się!
Zanim wyruszymy na zbieranie „taaaakich” prawdziwków, powinniśmy się odpowiednio przygotować do wizyty w leśnych ostępach:

Buty

Leśny teren jest często nierówny, wilgotny i śliski. Bardzo łatwo o skręcenie kostki albo inny uraz stawu skokowego. Nie jest to wcale błaha sprawa, ponieważ często w poszukiwaniu grzybów i jagód oddalamy się od głównych szlaków. Dlatego warto się zaopatrzyć w odpowiednie buty „za kostkę”, które nas przed taką niespodzianką uchronią.

Ubranie

Z czasów pacholęcych pamiętam jeden obrazek. Zawsze kiedy szedłem z Babcią na grzyby, to była ona ubrana od stóp do głów. Łącznie z nieodłączną chustką na głowie. Jak to bywa z wiejskimi tradycjami, miało to swoje uzasadnienie. Poza irytującymi zadrapaniami, chroniło przed wszędobylskimi komarami i kleszczami. Szczególnie te ostatnie lubią się czaić w ściółce leśnej i na krzakach. Dlatego idąc do lasu ubierzmy przewiewną odzież z długim rękawem i obowiązkowo coś na głowę! Dzięki temu unikniemy nieproszonych pasażerów. Ja używam poniższej, bawełnianej czapki, za całe 14zł.

Prowiant

Warto ze sobą zaprać mała butelkę z wodą i jakieś kanapki. Szkoda, żeby relaks w lesie zepsuły nam takie głupoty jak burczenie w brzuchu albo pragnienie. :)

Orientacja i komunikacja

Szczególnie jeżeli jedziemy odkrywać nowe rejony, sprawdźmy je wcześniej na mapie. Jak położony jest las, gdzie są najbliższe drogi i miejscowości. Może się to wydawać zbędne ale co roku są organizowane akcje poszukiwań zaginionych grzybiarzy. Jeżeli odwiedzamy las z małoletnimi, można ten czas świetnie wykorzystać aby przekazać im trochę wiedzy o orientacji w terenie. Zanim wybierzemy się do lasu, pamiętajmy też o naładowaniu swojego telefonu komórkowego. W sytuacji kryzysowej pozwoli nam to wezwać pomoc oraz ułatwi poszukiwania jeżeli się zgubimy. Najlepszy zasięg będziemy zawsze mieli na otwartej przestrzeni, terenach po wycince albo na polanach.

Koszyk

Pierwsza zasada zbierania grzybów: NIGDY NIE ZBIERAJ GRZYBÓW DO FOLIOWEJ TOREBKI. Jest to najszybszy sposób aby nie tylko je zepsuć, ale też szybko się otruć. Grzyby w takiej torbie w ciągu kilku godzin zaparzają się i psują, a przy okazji wydzielają niebezpieczne toksyny. Jeżeli więc na grzyby, to tylko koszyk, kobiałka, albo jakaś przewiewna torba.


Bezpieczeństwo w lesie
Dzikie zwierzęta

Na 90 % zwierzę natychmiast ucieknie jak tylko Ciebie zobaczy/wyczuje. Gorzej jeżeli trafisz na lochę dzika z młodymi. Może ona być agresywna, ale tylko jeżeli poczuje się zagrożona. Pamiętaj, że to Ty jesteś gościem w lesie. Kiedy tylko zauważysz zwierzę po prostu powoli się wycofaj. Nigdy też nie dotykaj młodych zwierząt znalezionych w gnieździe. To, że są same nie znaczy, że są bez opieki. Jeżeli matka wyczuje zapach człowieka, to może je porzucić, a same zdechną z głodu.

Militarne pozostałości

Polskie lasy są skarbnicą niewypałów i niewybuchów. Z doświadczenia wiem, że strasznie kusi żeby położyć taką historyczną zdobycz w domu na półce. Jest to co najmniej mało rozsądne, bo w najlepszym wypadku może się skończyć urwanymi palcami i poważnymi poparzeniami. Takie znalezisko zgłoś koniecznie leśniczemu/Policji, zanim trafi na nie ktoś mniej odpowiedzialny.

Zbieramy grzyby
Po raz kolejny odwołam się do wiejskich mądrości mojej Babci: „wybieraj tylko grzyby co mają gąbkę pod spodem”. I faktycznie ma to przełożenie na rzeczywistość. Większość grzybów z „rurkami” czy też „gąbką” pod kapeluszem jest jadalna. A te które jadalne nie są, nie stanowią poważnego zagrożenia dla naszego życia. Co nie znaczy, że możemy zbierać wszystkie grzyby, byle by miały gąbkę.

Zawsze zbieraj tylko te grzyby co do których masz 100 % pewności. Jeżeli jednak wygrała w Tobie ciekawość i zebrałeś okazy których nie jesteś pewien, to odwiedź w godzinach pracy najbliższą stację sanepidu. Jak mi powiedział p. Jan Bondar – rzecznik prasowy Głównego Inspektora Sanitarnego – w każdej stacji powinien być pracownik przeszkolony w rozpoznawaniu grzybów. Za darmo rozpozna niebezpieczne gatunki. Mało kto korzysta z takich usług sanepidu (w zeszłym roku w Poznaniu jedna osoba), a szkoda. Poza spokojnym sercem o zdrowie swoje i swoich bliskich można również czegoś się. Rozwiać wątpliwości i skonsultować ze specjalistą.

Inna ludowa mądrość, którą pamiętam to testowanie grzybów smakiem. Trzeba ugryźć kawałek grzyba i jeżeli będzie gorzki to na pewno jest trujący. Niestety jest to bardzo groźny mit. Smak grzyba często ma niewiele wspòlnego z jego szkodliwością. Poza tym, mało rozsądne jest jedzenie „owocòw lasu” bez dokładnego ich umycia. Szczególnie, że w Polsce blisko 50 % lisòw jest nosicielami groźnej bąblowicy.

Kupowanie grzybòw
Czyli wersja dla tych, którzy nie mają czasu na wizyty w lesie albo są po prostu energooszczędni. Jest to również sposób najbezpieczniejszy. Każdy sprzedawca musi na żądanie klienta okazać atest na sprzedawana partię grzybów. Taki dokument jest gwarancją, że grzyby są w dobrym stanie i bezpieczne dla naszego zdrowia. Taki atest jest ważny przez 48h i wydaje go osoba, która ukończyła odpowiedni kurs i zdała państwowy egzamin. Kupowanie u osób bez takiego dokumentu to zabawa w „dwa uda”. Albo się uda albo się nie uda i skończy w szpitalu. Nawet jeżeli mamy 200 % pewności że sprzedawane grzyby są jadalne, to bez atestu nie znamy ich pochodzenia. Mogą pochodzić z terenòw, które były intensywnie pryskane albo z terenów chronionych.

Zatrucie grzybami
Czyli to czego najbardziej się boimy. Pierwsze objawy mogą wystąpić już od 30 minut do nawet 10 godzin po posiłku. Objawy są typowe dla zatrucia – bòle brzucha, biegunka, wymioty. Nie ma tutaj miejsca na „zaraz mi przejdzie” albo „jeszcze chwilę zaczekajmy”. Natychmiast trzeba się zgłosić do szpitala. Już po kilku godzinach od zatrucia może dojść do nieodwracalnych uszkodzeń nerek oraz wątroby.

Kto nie może jeść grzybòw
Grzyby, nawet te jadalne nie są dla wszystkich. Zdecydowanie odradza się je dzieciom poniżej 10 roku życia, osobom starszym oraz wszystkim, które mają problemy z układem pokarmowym. Grzyby są bardzo ciężkostrawne i mogą powodować problemy gastryczne.Jak sami widzicie, nie ma w tym nic skomplikowanego. W ostatnich latach rekordowo niska liczba osób straciła zdrowie z powodu zatrucia grzybami. Warto utrzymać tę chlubną statystykę.

13
Pierwsza pomoc / [TIP] Wzywanie pogotowia ratunkowego
« dnia: 16-04-2016, 23:26:37 »
Jak wezwać pogotowie?
Wiele osób zna zasady udzielania pierwszej pomocy. Wie również jak powinna przebiegać resuscytacja. Jednak czy każdy wie jak wzywać pogotowie? Pierwsza pomoc to tylko jeden z elementów łańcucha przeżycia. Bez szybkiego przyjazdu pogotowia nie uda nam się doprowadzić resuscytacji do szczęśliwego końca.

Na początek mały test. Na jaki numer dzwonisz wzywając pogotowie?

112 i 999. Doskonale!

A teraz przypomnij sobie jeszcze jakie znasz numery alarmowe. Zapewne pomyślałeś o Policji (997) i Straży Pożarnej (998). Prawda jakie to proste?

Trzy złote pytania ratownictwa medycznego:
  • Gdzie to się stało?
    Jest ważne, aby powiedzieć to na początku, szczególnie kiedy sami źle się czujemy (możemy np. stracić przytomność). Mimo wsparcia technicznego kierowca pogotowia nie jest wstanie znać absolutnie wszystkich ulic i numerów. Szczególnie, że w wielu miastach Polski nazwy niektórych ulic są nadawane z kreatywnością godną ciężkiego schizofrenika (pozdrawiam wrocławski Nowy Dwór, Kozanów i Gaj). Pół biedy kiedy są to bloki, gorzej jak domki jednorodzinne na których nie ma żadnego numeru (jak zażartował znajomy – komornik i tak trafi). Bardzo przydatne jest podawanie jakiś cech charakterystycznych. Na przykład „zaraz obok kościoła”, obok „sklepu” albo bardzo popularne „obok transformatora”. Punktem charakterystycznym dla pogotowia NIE JEST „zaraz obok Heńka Maliniaka” (cytat autentyczny dane zmienione). Absolutnym ideałem jest sytuacja, w której ktoś z rodziny czeka na ulicy/podwórku i prowadzi zespół pogotowia na miejsce. A, i jeżeli wzywasz pogotowie do bloku, to powiedz które jest to piętro. Ułatwi to nam wszystkim pracę.
  • Co się stało?
    Czy samochód potrącił pieszego? A może ktoś z naszych bliskich przy kolacji poczuł nagle silne duszenie w klatce piersiowej i stracił przytomność? Jest to podstawowa informacja, która daje dyspozytorowi ogląd na całą sytuację. Na tej podstawie dyspozytor wstępnie ocenia jakie „siły i środki” zadysponować na miejsce zdarzenia. Jeżeli jesteś świadkiem wypadku, koniecznie poinformuj o ilości poszkodowanych!
  • Komu się stało?
    Wiek i płeć poszkodowanego. W jakim jest stanie. Jeżeli jest to osoba, którą znasz poinformuj o poważniejszych chorobach które przechodziła. Oczywiście w granicach rozsądku. Świnka sprzed 6 lat jest mało wartościowa, w przeciwieństwie do przewlekłego zapalenia płuc. Jeżeli był niedawno w szpitalu to dlaczego?
I najważniejsze!!!
Nigdy nie odkładaj telefonu bez wyraźnego pozwolenie od dyspozytora. Może mieć on dodatkowe pytania!
Następnym razem, jeżeli (a mam nadzieję, że prędko to nie nastąpi) ktoś z Was będzie musiał wzywać pogotowie to pamiętajcie o powyższym schemacie. Ułatwi to dyspozytorowi zebranie wywiadu i przyśpieszy wysłanie pomocy.

14
Survival terenowy / Katastrofa samolotowa według gazeta.pl
« dnia: 16-04-2016, 23:05:20 »
Ubierz się ciepło, pamiętaj o sportowych butach i przećwicz scenariusze ewakuacyjne. To tylko kilka rad od gazeta.pl, dla osób które chcą przetrwać katastrofę samolotu. Jednak ile z nich jest wartościowych, a w którym miejscu dziennikarzy poniosła fantazja? Na szczęście mamy naszego kryzysowego specjalistę od lotnictwa który odsieje ziarna od plew.

Cytat: gazeta.pl
    Ubranie

    Zapomnij o strojeniu się. Nie ma mowy o wysokich obcasach i sandałkach. W razie wypadku utrudnią Ci przemieszczenie się do wyjścia ewakuacyjnego. Wygodne, najlepiej sportowe buty miej na sobie przez cały czas, żeby być gotowym/ą do działania w każdej sytuacji.

    Ubierz się praktycznie, w bluzę z długim rękawem i długie spodnie, by w razie czego stanowiły dodatkową ochronę. Nie zakładaj luźnych ubrań, które mogą Cię spowolnić. Najlepiej mieć na sobie tkaniny z wełny albo bawełny, bo nie są tak łatwopalne jak sztuczne materiały. Warto mieć ze sobą kurtkę i trzymać ją na kolanach, żeby w sytuacji awaryjnej móc ją założyć. Jest duże prawdopodobieństwo, że na zewnątrz będzie zimno.
Czyli pasażerowie biznesowi skazani są na śmierć? Biedni biznesmeni, politycy czy duchowni… A może to koniec podróży bez bagażu, bo każdy musi mieć chociaż podręczny i musi mieć ubranie na przebranie? A co ze strojami załogi, mają się stać bardziej obcisłe? Autor troszeczkę przesadził, a kwestia obuwia jest jeszcze prostsza. W razie ewakuacji doradza się pasażerom zdjęcie obuwia, o ile to mogłoby przeszkadzać.

Kwestia temperatury na zewnątrz jest mocno dyskusyjna, szczególnie jeśli lecimy nad ciepłymi/ gorącymi regionami, więc tu po raz kolejny kogoś poniosło.

Cytat: gazeta.pl
    Wybierz odpowiednie miejsce

    Najlepiej wybrać siedzenie od strony korytarza, w rzędzie przy wyjściu ewakuacyjnym. Wszystko po to, żeby jak najszybciej wydostać się z maszyny. Dodatkowo, bezpieczniej jest w tylnej części samolotu, zwiększa to szanse przetrwania o 40%. Policz rzędy, które dzielą Cię od wyjścia. W razie dymu i ognia ograniczających widoczność będziesz mógł/mogła szybko się wydostać.
Zauważam tu pewną sprzeczność. Mamy siedzieć przy wyjściu ewakuacyjnym, ale jako trzeci? Czyli nasze życie jest uzależnione od pasażera, który musi otworzyć wyjście awaryjne, a i tak jesteśmy dopiero 3 do ewakuacji. Skoro już tak ma nam zależeć na ewakuacji, to wybierajmy miejsce przy oknie w wyjściu awaryjnym, ewentualnie +/- 2 rzędy od rzędu z wyjściem awaryjnym. Ponadto do wyjść prowadzą fluorescencyjne i/ lub podświetlane ścieżki, więc nie wiem jaki musiałby być dym/ ogień, aby utrudnić znalezienie wyjścia w prostej tubie samolotu.

Cytat: gazeta.pl
    Poćwicz rozpinanie pasów

    Choć czynność ta wydaje się dziecinnie prosta, okazuje się, że wiele osób w panice próbuje rozpiąć pas w podobny sposób, jak ten w samochodzie. W rezultacie szarpią się przez kilka minut, tracąc cenny czas. Lepiej zatem otwieranie pasa doprowadzić do perfekcji.

Oprócz tego miej pas cały czas zapięty. Trzymaj go na wysokości swojej miednicy. Kiedy leży na żołądku, w razie nagłego uderzenia może spowodować wewnętrzne obrażenia.
Z całym szacunkiem, ale jeśli ktoś szarpie się KILKA MINUT z pasem lotniczym to jest to kandydat do Nagrody Darwina. Otwarcie pasa jest proste jak obręcz, a załoga podczas safety demo prezentuje wszystkie DWIE opcje pasa (otwieranie/ zamykanie oraz dopasowanie). Demonizowanie otwierania pasów jest więc zupełnie zbędne.

Cytat: gazeta.pl
    Zachowaj spokój

    Nie panikuj (i jak radzą niektórzy, miej przy sobie ręcznik). Racjonalne myślenie zwiększa Twoje szanse przetrwania. Uświadom sobie, że naprawdę je masz.

    Kiedy na pokładzie wybucha panika, pasażerowie poruszają się bez ładu i składu, próbując dotrzeć do drzwi, najczęściej tych, którymi weszli. W takiej sytuacji najlepiej poczekać na instrukcje załogi i współpracować ze współpasażerami. Jeżeli jednak mija czas, a instrukcje nie nadchodzą, nie czekaj dłużej. Postępuj zgodnie z ustalonym planem, o którym mowa w kolejnym podpunkcie.
Kwestii ręcznika nie komentuję, ponieważ nie bardzo rozumiem przesłanie, a i wykonanie w samolocie ze 180 i więcej pasażerami może być kuriozalne. W panice pasażerowie poruszają się przede wszystkim tam gdzie się ruszyć mogą. Nie znam przypadku, aby pasażer siedzący w ostatnim rzędzie biegł do przednich drzwi – bo przecież nimi wsiadł… Panika i dezorganizacja oczywiście, ale sposobem na nią jest przyjrzenie się, gdzie się kierować w razie hasła o ewakuacji.

Cytat: gazeta.pl
    Miej plan A i B

    Przede wszystkim, nie lekceważ zasad bezpieczeństwa. Tak, słyszałeś już to mnóstwo razy. I pewnie wydaje Ci się, że wiesz co robić w razie wypadku. Warto jednak skupić się podczas demonstracji zasad bezpieczeństwa i ewakuacji. Różne typy samolotów mają różne zasady i inaczej rozmieszczone wyjścia. Upewnij się, że wiesz co i jak.

    A potem przećwicz to w głowie. Sprawdź, gdzie jest wyjście, zastanów się, czy na pewno wiesz jak do niego dojść. Jeszcze raz policz rzędy, które dzielą Cię od wyjścia. Oceń możliwość dojścia do innych wyjść ewakuacyjnych, gdyby to najbliżej Ciebie nie działało. Spróbuj ocenić sytuację najlepiej jak potrafisz. Jakie warunki czekają Cię na zewnątrz? Jeżeli będziecie lądować awaryjnie na wodzie, przyda się kamizelka ratunkowa, którą napompuj dopiero po opuszczeniu samolotu.
Nie powinno się ignorować safety demo, nawet jeśli lata się codziennie i zna safety card na pamięć. Oprócz poznania „topografii” samolotu, warto rozejrzeć się po współpasażerach i mieć w pamięci czy ktoś może potrzebować naszej pomocy. Ale żeby mieć ileś planów… Obawiam się, że niejednokrotnie przez cały lot nie udałoby się Nam wymyślić wszystkich scenariuszy.

Cytat: gazeta.pl
    Odpowiednia pozycja awaryjna

    Wszystkie badania nad zachowaniem ciała w trakcie katastrofy lotniczej wykazują, że jego ułożenie jest kluczowe w trakcie zderzenia. Masz dwie pozycje ochronne do wyboru (po angielsku nazywa się je „brace position”). Zacznij od umieszczenia fotela w pozycji pionowej i jeśli masz wystarczająco dużo miejsca przed sobą, zegnij się w pół, głowę połóż na kolanach, ręce spleć na piszczelach, nie skręcaj głowy.

    Jeżeli nie masz wystarczająco dużo miejsca przed sobą, połóż głowę na siedzeniu naprzeciwko Ciebie. Jeżeli jesteś praworęczny/a, to umieść prawą rękę na tyle głowy, na nią połóż lewą rękę. Jeżeli jesteś leworęczny/a, postąp odwrotnie. Chodzi o to, żeby uchronić sprawniejszą rękę przed urazami, może Ci się potem przydać do otwierania wyjścia ewakuacyjnego.

    W obu przypadkach bardzo ważne jest, żeby stopy były ustawione za linią kolan. W trakcie uderzenia nogi są narażone na obrażenia i złamania, więc to najlepsze, co możesz zrobić, żeby ich uniknąć.

    Jeżeli podróżujesz z małym dzieckiem, chwyć je w ramiona i połóż głowę na fotelu naprzeciwko.

    Jeżeli jest to możliwe, bagaż podręczny umieść pod fotelem naprzeciwko, spełni rolę amortyzatora.
Pozycję przede wszystkim zaordynuje – o ile to potrzebne – załoga kabinowa. Jak wspomniał autor nogi są narażone na uszkodzenia, ale czy wylatujący jak z procy bagaż będzie pełnił rolę amortyzatora? Małe dzieci posiadają własny pas, łączony z pasem rodzica opiekuna, więc chwycenie dziecka w ramiona jest raczej sprawą mocno oczywistą. Większego dzieci powinny zostać na swoim miejscu i wykonać zadaną przez załogę pozycję – wzięcie większego dziecka w ramiona może po pierwsze zagrozić dziecku, które przy twardym przyziemieniu wyleci z rąk, jak i samego dorosłego, który może doznać obrażeń w kontakcie w bezwładnym dzieckiem.

Cytat: gazeta.pl
    Swoje rzeczy osobiste zostaw w tyle

    68% pasażerów podczas katastrofy ginie z powodu pożarów i dymu, a nie siły uderzenia. Większość zamiast kierować się do wyjścia, próbuje zebrać swoje rzeczy. Nie popełniaj tego błędu.

    Żeby zabezpieczyć się przed toksycznym dymem, który unosi się nad pojawiającymi się po rozbiciu samolotu pożarami, miej przy sobie mokrą szmatkę, przez którą możesz oddychać.
Pozostawienie rzeczy jak najbardziej na plus. Choć zabrakło prostej rady, aby dokumenty mieć przy sobie. W kurtce, koszuli, itp. Po pierwsze osoby, które wyjdą cało z wypadku prościej będzie zidentyfikować – a tym samym przekazać punktom kontaktowym informację dla rodzin, że pasażer żyje. Po drugie odejdzie stres związany z przechodzeniem procedur celnych czy granicznych – które np. w przypadku wypadku na lotnisku nadal obowiązują.

Mokra szmatka podobnie jaki ręczniki wymienione wcześniej, to doskonałe rozwiązanie ale latem na słońcu. Nie zmuszajmy ludzi do latania z mokrą szmatką czy wycieczkami do toalet, aby nawilżyć szmatkę.

Cytat: gazeta.pl
    Jak najprędzej wydostań się z wraku

    Wydostanie się z samolotu to tylko połowa sukcesu. Jeżeli jesteś już na zewnątrz, oddal się na bezpieczną odległość, zanim samolot wybuchnie i zanim stracisz przytomność.
Jak najprędzej, ale z głową na karku i uwagą gdzie uciekasz. Uciekanie na oślep może spowodować dodatkowe obrażenia lub śmierć. Oddalić się jasne, ale nie na oślep.

Cytat: gazeta.pl
    Bądź czujny/a

    Według badań, najwięcej (aż 80%) wypadków samolotowych zdarza się w ciągu trzech minut po starcie albo osiem minut przed lądowaniem. Bądź wtedy w gotowości.
Nie są potrzebne żadne badania, żeby zauważyć iż są to najtrudniejsze i najbardziej wymagające etapy lotu. Nie wiem jednak czy do stresu jaki wielu przeżywa w samolocie warto dodawać sztuczną „czujność” przed startem – który i tak przeogromnie stresuje, czy podczas lądowania kiedy chcemy mieć to już za sobą. Może lepiej zamienić czujność na rozwagę i nie doszukiwać się sztucznych problemów?

Całość porad można streścić w jednym zdaniu:
Wykonuj polecenia załogi i nie wpadaj w panikę
Pozostałe rzeczy zostaną Ci przekazane albo w formie safety demo przed lotem albo możesz się z nimi zapoznać z safety card umieszczanej w kieszeniach foteli. Tylko tyle i aż tyle.

15
Samochody / [TIP] Jak prawidłowo holować auto?
« dnia: 16-04-2016, 01:29:54 »
Jak prawidłowo holować auto?
Holowanie samochodu. Czynność z którą każdy kierowca będzie miał prędzej czy później do czynienia. Z racji swojego charakteru, jest ona mało przyjemna. Dodatkowo, może się dla nas skończyć jeszcze mandatem, a wbrew pozorom jest o to bardzo łatwo. Sprawdź samemu czy kiedyś zdarzyło Ci się popełnić któryś z poniższych błędów.

NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY PODCZAS HOLOWANIA:
  • Włączanie świateł awaryjnych w holowanym samochodzie. Pojazd holowany nie może mieć włączonych świateł awaryjnych, ponieważ pojazd jadący za nim nie będzie miał informacji o planowanych manewrach.
  • Przekraczanie dozwolonej prędkości podczas holowania na drodze ekspresowej. Na drodze ekspresowej można holować pojazd, jednak dopuszczalna prędkość wynosi tam 60km/h.
  • Pojazd holujący w dzień przy dobrej widoczności ma włączone światła do jazdy dziennej. Podczas holowania pojazd holujący musi zawsze mieć włączone światła mijania.
  • Pojazd holowany ma włączone światła mijania. Pojazd holowany powinien mieć włączone światła pozycyjne (obowiązkowo w okresie niedostatecznej widoczności), a nie światła mijania. Światła mijania (które znajdują się z przodu pojazdu) służą do oświetlania drogi, a w tej sytuacji jest to niepotrzebne! Mogą natomiast oślepiać kierującego pojazdem holującym.
  • Holowanie na autostradzie. Na autostradzie można holować do najbliższego zjazdu, ale tylko pojazdem, który jest do tego przeznaczony (pomoc drogowa)!
  • Holowanie pojazdu z przyczepą. Można holować pojazd, który ma naczepę, nie przyczepę. Pojazd holowany może mieć naczepę, a holujący nie może mieć ani przyczepy ani naczepy.
  • Brak trójkąta ostrzegawczego lub umieszczanie go gdzie popadnie. Trójkąt ostrzegawczy powinien być umieszczony z tyłu po lewej stronie pojazdu holowanego.
  • Holowanie tyłem. Dobra, nie jest to może szczególnie popularny błąd, ale w zestawieniu musiał się znaleźć. Zresztą zobaczcie sami…
    https://www.youtube.com/watch?v=eI02RRbOGLM
Skoro już mamy wytknięte najpopularniejsze błędy, to krótka powtórka zasad bezpiecznego holowania.
Zasady holowania
Limity prędkości
30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem.

Światła
Holujący – zawsze włączone światła mijania.
Holowany – światła pozycyjne.

Kierowca
W pojeździe holowanym zawsze musi być kierujący z odpowiednimi uprawnieniami. Czyli musi mieć przy sobie również prawo jazdy. Wyjątkiem są specyficzne sposoby holowania o których dalej.

Bezpieczeństwo
Pojazd holowany jest tak połączony z pojazdem holującym, że wykluczone jest rozłączenie się samochodów.

Widoczność
Pojazd holowany musi posiadać z tyłu, po lewej stronie trójkąt ostrzegawczy. W okresie niedostatecznej widoczności musi mieć ponadto włączone światła pozycyjne. Alternatywą zamiast trójkąta są żółte sygnały błyskowe widoczne dla innych uczestników ruchu.

Sprawne hamulce
W pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy.

Bezpieczna odległość
Odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, i od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim. Przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej.
[img width=50%]http://pu.i.wp.pl/bloog/95413463/53623194/HOLOWANIE1_FV_big.jpg[/img]

Kiedy można holować bez kierowcy w pojeździe holowanym?
Tylko z wykorzystaniem urządzeń, na które najeżdża się przednimi kołami pojazdu holowanego (tak zwany „motyl”). Podczas holowania w taki sposób w pojeździe holowanym nie musi być kierowcy, nie musi być sprawny układ hamulcowy ani kierowniczy. Jednak w tym wypadku rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
https://www.youtube.com/watch?v=mi0V72242L0

Dwa mity na temat holowania
  • Pojazd holowany musi być lżejszy od pojazdu holującego – nie ma takiego przepisu. Jedynym ograniczeniem jest holowanie w sposób wykluczający konieczność kierowania pojazdem holowanym, wtedy rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
  • W pojeździe holowanym nie może siedzieć pasażer – nie ma przepisu zabraniającego holowania pojazdu z pasażerami na pokładzie :) Trudno wyobrazić sobie sytuację, gdzie pasażerowie (na dodatek z małymi dziećmi) zostają w środku nocy w szczerym polu…

Strony: [1] 2 3 ... 12

* Nowe posty

nissan micra tuning wysłana przez Williambaper
[13-12-2018, 19:54:18]


buffalo - exchange st. ny bfx wysłana przez Williambaper
[ 9-12-2018, 17:42:03]


Texas class c misdomenor wysłana przez Williambaper
[ 9-12-2018, 13:06:55]


rocky mountain grain products wysłana przez Williambaper
[ 9-12-2018, 00:39:44]


taxi cab detroit mi wysłana przez Williambaper
[ 8-12-2018, 04:22:32]


Imagenes animadas para blackberri wysłana przez Williambaper
[ 7-12-2018, 23:52:07]


video sexual de marian la hora pico wysłana przez Williambaper
[28-11-2018, 18:38:15]


my wild and raunchy son 3 wysłana przez Williambaper
[26-11-2018, 05:54:06]


Free zodiac synastry reports wysłana przez Williambaper
[26-11-2018, 01:33:00]


sony picture gear wysłana przez Williambaper
[24-11-2018, 22:30:53]

* Reklama

SimplePortal 2.3.7 © 2008-2018, SimplePortal